NATEV
Under 2024 har ett register över samtliga befintliga tillstånd driftsatts Nationellt tillståndsregistret för explosiva varor (NATEV). NATEV ska innefatta uppgifter om personer med betydande inflytande inom tillståndshavaren (PBI), godkända föreståndare och deltagare vid verksamheter som bedriver tillståndspliktig verksamhet för explosiva varor.
Registret syftar till att underlätta handläggning av tillstånd och tillsyn, att underlätta brottsbekämpande verksamhet samt att möjliggöra kontroll av tillstånd vid införsel eller utförsel över Sveriges gräns och för enskilda som bedriver handel med explosiva varor. Den rättsliga grunden är fortsatt att behandlingen är nödvändig för uppfyllande av ett allmänt intresse.
Registret kommer att vara tillgängligt för administratörer hos räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), tillståndsgivande verksamhet (MSB eller kommun), verksamheter som bedriver handel med explosiva varor samt Kustbevakningen, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Tullverket och Åklagarmyndigheten, i den mån det behövs för syftet. I övrigt gäller sekretess för samtliga uppgifter.
Vad kommer att registreras?
Dina personuppgifter, för- och efternamn samt personnummer, samt vilken roll du har (deltagare, föreståndare eller PBI) lämnades till räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalen av den tillståndssökande verksamheten. Insamling och behandling av dina personuppgifter var nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse, att handlägga tillståndet och för tillsyn av verksamheten.
Den rättsliga grunden för räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalens personuppgiftsbehandling följer av artikel 6.1 punkt e i dataskyddsförordningen samt av Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor.
Behöver jag göra något som registrerad?
Du behöver inte göra något med anledning av detta. Du har tidigare kontrollerats som person med betydande inflytande (PBI), eller har godkänts som deltagare eller föreståndare, vid en verksamhet som hanterar explosiva varor enligt lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor. Detta kan ha skett i samband med tillståndsansökan, jobbansökan, anställning eller liknande.
Dina rättigheter som registrerad
Som registrerad har du rätt att få en kopia av de personuppgifter som räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalen har om dig. Om du anser att något i uppgifterna är felaktigt eller ofullständigt har du rätt att begära att vi rättar eller kompletterar dem. Du kan också begära att vi ska begränsa
eller radera dina personuppgifter, men detta sker endast om så är möjligt.
Om du anser att räddningstjänsten Höga Kusten-Ådalen behandlat dina uppgifter felaktigt har du rätt att invända mot vår behandling. Vänd dig i första hand till räddningstjänsten. Du har också möjlighet att kontakta vårt dataskyddsombud eller lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.
Senast uppdaterad: